top of page
  • תמונת הסופר/תאתי הלוס טיבי

הילד שלי משקר

תופעת "השקר" בגיל הרך נפוצה ויחד עם זאת בכל פעם מפתיעה אותנו הורים.

אימא לגדי- "גדי מאיפה לך בובת הלגו?"

גדי - " זה שלי"

אימא - "אני לא זוכרת שקניתי לך בובה כזאת, אני בטוחה שגם לא אבא"

גדי - "זה שלי מהגן"

*תופעת השקר די רווחת בקרב ילדים, בעיקר ילדים צעירים בגיל הרך.

יחד עם זאת, לנו ההורים עדיין לא ממש ברור איך וכיצד עלינו להגיב.

למה הם משקרים?

* שלב התפתחותי קוגניטיבי - למרבה ההפתעה, שקר הוא שלב התפתחותי תקין ויש בו להעיד על יצירתיות, יכולת לבדות/להמציא סיפור שלא התרחש כלל ולדבוק בו.

*בלבול בין מציאות לדימיון

* נטייה לאמץ את "השקרתגובות לא נעימות של הסביבה, כולל תגובות שלנו ההורים.

*הציפייה של הסביבה - ילדים רבים חשים שהסביבה מצפה מהם להתנהגות שאין בה הלימה ליכולות האישיות, מה שגורר אותם לשקר .

* שקרים כדרך מילוט - ילד שלא מסוגל להתמודד עם מטלות יומיומיות, בוחר באופציית השקר על פני ההתמודדות עם האכזבה שמתעוררת אצל ההורים עקב אי ביצוע המטלה.

איך מתמודדים?

לנו ההורים, תפקיד מאוד חשוב בוויסות הצורך ל"שקר", לתמוך בילד וללמד אותו קודים חברתיים.

המטרה- שהשקר לא יהפוך להרגל או דפוס קבוע.

תגובות מתונות - ליצור הבחנה ברורה בין "שקר" שהוא שלב התפתחותי, תלוי גיל. לבין שקר שיש בו פגיעה בסביבה (מעורבות בקטטה)או שקר הנובע מתחושת איום, שכן שקרים כאלה מצריכים טיפול נקודתי מעמיק.

דוגמה אישית -

*שקר לבן, מכירים? - שקר לבן, הוא שקר. וכשאנחנו משקרים "שקר לבן", הילד מחקה אותנו ההורים

*חשוב שנבחן את עצמינו-מהו השיח המתנהל בבית?האם אנחנו נוהגים לשתף את הילדים באמת, האם יצרנו בבית אווירה תומכת/מלמדת - האמת קשה עד כמה שתהיה, עדיפה על פני השקר.

* שיח פתוח - סביבה פתוחה, קשובה. לא שיפוטית

*הגיבו במידתיות

*עודדו והביעו את הערכתכם על אמירת האמת

* הימנעו מסיטואציות הדוחקות בילד לשקר. ואם נחזור לאימא וגדי, אז בסיטואציה שכזאת, מאחר ואנחנו יודעים בוודאות שגדי הביא את הצעצוע מהגן ועדיין לא ברור לנו האם לקח ברשות או שלא, השיחה יכולה להתנהל באווירה לא שיפוטית, אווירה שגורמת או גוררת את הילד לרצות לשקר

אימא -"גדי, אני רואה שהבאת בובת לגו מהגן"

גדי -" כן, אני אוהב את הבובה"

אימא - "השאלת אותה מחבר."

לסיכום

הנטייה לשקר בדרך כלל חולפת/פוחתת לקראת גיל שש, חשוב לזכור שבמידה ונגיב בתקיפות, הבחירה בשקר תגדל.

תגובות מחושבות, מתונות שלנו ההורים יתרמו להפחתת התופעה.

בהצלחה

אתי הלוס- מלווה ומנחת הורים

facebook.com/groups/392292291202627

45 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page